Мабуть страшенно важко писати «жіночі мемуари», якщо ти
чоловік. Особливо, якщо ти чоловік, який живе на початку 18 століття і, як і
більшість чоловіків того часу, абсолютно нічого не знає про жінок.
Але я знаю, кому це вдалося. Дефо. Так-так, авторові
славнозвісного роману «Робінзон Крузо». На жаль, більшість навіть не читала
(можливо, навіть і не підозрювала про існування) інших його романів. А дарма. «Щаслива
куртизанка, або Роксана» ― непогане чтиво.
Чому непогане, а не хороше/чудове? Бо це класика, яка свого
часу була створена для мас, дуже наближена до кічу.
Та не все так погано, як здається на перший погляд.
Постійні історичні зрізи (можливо, не прямим текстом а через опис подій та
середовища, в якому живуть герої (хоча ці події теж дещо перекручені і під
лаштовані під сюжет роману), опис життя різних соціальних прошарків, нестримних
грошових спекуляцій, створення нових капіталів підіймають твір Дефо в моїх
очах.
Маємо героїню Роксану. Вона і є тим центром усього твору,
довкола якого обертаються всі події. Героїня розповідає про власне життя у
формі чи то щоденника, чи то сповіді, чи то у формі «Духовної автобіографії» (що дещо нагадує той же
роман «Робінзон Крузо», або «Моль Фландерс»).
Сам же Дефо говорить, що «главное отличие нашей повести в
том, что она основаним своїм имеет доподленные проишествия, или, иначе говоря, читателю предлагается собственно не
повесть, а история человеческой жизни». Закрутив, еге ж? Насправді ж
критики і біографи Дефо довго розводили холівари з приводу того, жила ця
Роксана насправді, чи ні. І більшість таки вирішила, що це звичайна собі
вигадка. Але досить майстерна, скажу я вам.
У тексті ви не знайдете того, що у вигаданих історіях
створює ілюзію «справжності», тобто дат\конкретних міст\конкретних імен. Це,
звичайно не означає, що все «зазірковано» астерисками. Ми знаємо, що віддану
камеристку Роксани звати Емі, ми знаємо, як звати друга-квакершу, ми знаємо
практично всі імена законних і незаконнонароджених дітей Роксани, назви великих
міст і країн. Тут мабуть все.
Сама роксана навіть не називає своїх коханців на імʼя. В неї
вони то «муж-півовар», то «мой ювелір/прінц/купєц». Тобто вона не сприймає
усіх цих людей, як когось близького. Розрахунок і все.
Невеличкий спойлер про Роксану.
Хто вона така? Дівчина, якій батьки оплатили чудову домашню
освіту (жінки тоді не навчались в університетах. Та й взагалі з жіночими
правами були ой які великі проблеми). Вона була надзвичайно красивою. А тому не
могла ніяк скласти собі ціну. Та все ж якимось чином їй таки вдалося вийти
заміж за багатого пивовара. Але життя у них не склалося. Пивовар, опинившись в
скрутному становищі (абсолютне банкротство через тупість), кидає Роксану з
чотирма дітьми (сподіваюсь, що з цифрою я не помилилась). Роксана поступово
розпродає все цінне майно, щоб хоч якось прогодувати діток, винаймає дешеву
квартиру, але і далі продовжує падати в боргову яму. Одного дня (не без
допомоги вірної служниці Емі) Роксана вигадує план за яким дітей має доглядати
церковний прихід (?), який хрестив дітей, а Роксана має гайнути за кордон
шукати щастя. Звісно, не сама, а з хазяїном квартири, яку вона винаймала.
Хазяїн квартири любив її безмежно, а вона незаконно
віддавалась йому, щоб влаштувати собі хоч якесь світлувате (нехай і не світле)
майбутнє.
Власне, з цього і почалось «гріховне» життя нашої героїні.
Після смерті цього хазяїна були інші (принц\купець) з усіма вона була милою, і
завдяк усім примножувала свої капітали, яких вже в старості виявилось
неймовірно багато (так само, як і байстрюків, яких Роксана в своїх походеньках
понароджувала).
І все би нічого, наприкінці життя вона знаходить таки собі
таку партію, яку хотіла (багатого і люблячого). Але на заваді стає законна
дочка(!), яку Роксана колись лишила на прихід/родичів чоловіка.
До речі, усіх діточок , вона підтримувала матеріально
(влаштувала сина на купецьке судно, дочок звільнила від чорної роботи і зробила
їх леді. Усе це, звичайно, через свою вірну Емі або треті лиця.
Дочка та хоче будь-якою ціно возз’єднатися з матір’ю. Якимось чином пронюхує, що та була гулящою та
про всю її біографію. І добряче псує Роксані кров, адже та не хоче, щоб її
новий чоловік знав про її темне минуле.
Кінець-кінцем з дочкою щось стається. Дефо на це тільки
натякає (а я так чекала кривавої розправи з усіма подробицями!). І Роксана живе
собі добре.
Роман просто таки обривається. Складається враження, що його
просто не дописали. Закінчення, щоправда, таки існує, але писав його явно не
Дефо. Воно зжате і невиразне. В ньому чоловік Роксани дізнається таки про її
минуле, і позбавляє усіх грошей (навіть приданого, бо тоді були такі закони). І
Роксана закінчує життя так, як по суті, розпочала (якщо не враховувати заможного
життя в сімʼї батьків) ― в злиднях.
Та-даааам!
Загалом написано реалістично, з численними відсиланнями а-ля
«про це я розкажу в потрібну мить» і просто.
А тепер до цитат. Деякі із них чудово демонструють усю
природу роману. (не наводила я надто
довгих цитат. Але в Дефо я справді досить цікаві міркування щодо різних життєвих
штук. Наприклад, про «плюси і мінуси» заміжжя і
перебування у фаворитках.
“…Если вам сколько-нибудь дорого ваше благополучие, если вы рассчитываете на счастливое супружество, если надеетесь сохранить — а в случае беды восстановить ваше достояние, — не выходите замуж за дурака. За кого угодно — только не за дурака! Конечно, никто не может поручиться, что вы будете счастливы в браке, за кого бы вы ни вышли, но что вы будете несчастливы, если вступите в брак с дураком, это уже наверное. Да, с умным человеком можно оказаться несчастливой, но быть счастливой с дураком — никогда! Он не в состоянии, даже если бы захотел, оградить вас от нужды и лишений; что он ни делает — все невпопад, что ни скажет — некстати. Всякая мало-мальски благоразумная женщина двадцать раз на дню почувствует, как он несносен. В самом деле, что может быть хуже, чем краснеть всякий раз, как этот пригожий, статный малый откроет рот на людях? [с.14]
“Дурак никогда не ищет общества человека умнее или способнее себя [с.22].
“Ни у одного человека, ступившего на неправедный путь и следующего по нему с открытыми глазами, не может не может быть покойно на душе: совесть, как ей не противься, нет-нет, да о себе напомнит [с.103].
“Чужую тайну те скорее открывают, /Кто сами от людей свою скрывают [с.145].
“Небеса не допустят, что бы мы несли наказание за то, что мы не в состоянии избежать [с.149].
“Человек способен погрязнуть в грехе так глубоко, что становится совсем уж глухим к голосу совести, - а страж сей, стоит лишь его усыпить, спит сном непробудным, покуда источник наслаждения не иссякнет или какое-нибудь мрачное, поистине ужасное происшествие не заставит нас прийти в себя [с.149].
“…Ничто так не досаждает благородному человеку, как просьбы и домогательства [с.211].
“Нет такого места в мире, куда бы женщина не решилась отправиться, коль скоро речь идет о деньгах [с.300].
“…Главное назначение мужчины, чтобы женщина жила в покое и холе, ни о чем не заботясь… [с.325.]
“Говорят, что женщины в подчинении у мужчин, ― но это одна видимость: на самом деле в большинстве случаев верховодят они, и притом не только своими мужьями, но и всем, что у тех имеется; всем то они заправляют! [с.326].
“Пусть я имела несчастье родиться женщиной, продолжала я, я твердо положила, что не дам этому обстоятельству омрачить мою судьбу, и поскольку свобода, по-видимому, считается исключительным достоянием мужчины, я намерена быть мужчиной среди женщин; ибо, рожденная свободной, я желаю такою же и умереть [с.377].
“Так глупо мы устроены: отталкиваем то, чего больше всего на свете желаем, и сами же над собою насмехаемся, притворяясь равнодушными к тому, потеря чего для нас равносильна смерти! [с.493]
“Если гордыня не способна свести человека с ума, то уже ничто не может поколебать его разум [с.517].
“…Без особой надобности никогда никому не открывай своих тайн [с.712].
Література в книзі:
- Драйден «Кимон и Ифигения»;
- Лорд Оррери «Мустафа»;
- Натаниэль Ли «Королевы соперницы»;
- Николас Роу «Тамерлан»;
- Чосер «Кентерберийские истории».
обсяг електронного варіанту книги становить 826 с. з критико та коментарями.
Немає коментарів:
Дописати коментар
прокоментуй